• info@elektrischefietsvergelijker.nl
e bike kenteken op wegen

20 juni 2017door admin met Geen comments

Nederlandse wegen niet klaar voor speed pedelacs op de weg


Per 1 juli moet de eigenaren van snelle speed pedelecs tussen de vrachtwagens, bussen en personenwagens gaan rijden. De ANWB, Bovag en Fietsersbond houden daarom hun hart vast. “Levensgevaarlijke situaties gaan er ontstaan omdat de snelheidsverschillen te groot zijn”, zegt een woordvoerder van de RAI Vereniging in De Telegraaf.

 

Geel kenteken

Vanaf 1 juli moeten alle snelle elektrische fietsen die sneller dan 45 km/u rondrijden met een geel kenteken. Ze krijgen daarmee dezelfde status als een bromfiets. Dat betekent dat ze wettelijk niet meer op het fietspad mogen rijden. Als ze dit wel doen, levert ze dat een boete van 95 euro op. Dit geldt ook voor fietssnelwegen op diverse plekken in het land. Daarnaast geldt er ook een helmplicht.

 

speed pedelecs op weg geel kenteken

 

De huidige wegen zijn nog niet klaar voor speed pedelecs

‘Onbegrijpelijk en een roekeloos voorbeeld van wetgeving’, stelt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging. ‘Er is veel meer maatwerk nodig’, vindt Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond. ‘De huidige fietsroutes die alleen door  fietsers mogen worden gebruikt, zijn breed en veilig genoeg om ook speed pedelecs toe te laten.’  Binnen de bebouwde kom zouden sommige paden voldoende ruimte kunnen bieden voor de snellere elektrische  fietsen.

 

E-fietsen zorgen voor minder milieuvervuiling

Nederland alleen telt ongeveer voor 400 kilometer aan snelfietsroutes. Het ministerie van Infrastructuur wil in samenwerking met de RAI Vereniging en Fietsersbond de fietspaden in kaart brengen die wel en niet geschikt zijn voor speed pedelecs. Dit zou  een oplossing kunnen zijn tegen files en milieuvervuiling. ‘Dat moeten we juist maximaal stimuleren in plaats van tegenwerken’, vindt Van Eijck.

E-bikes met een hoge snelheid hebben al vaker tot veel discussie geleid. Zo wordt er al een langere tijd gepleit voor het invoeren van een maximumsnelheid op brom- en fietspaden. Zo was de Fietserbond vanwege het snelheidsverschil met gewone fietsers twee jaar geleden nog fel tegen speed pedelecs op fietspaden in de bebouwde kom.