
e-fietsen het populairst in het oosten
Uit statistieken van het OVN en CBR blijkt dat de elektrische fiets vooral in het oosten van Nederland populair is als vervoermiddel. Met name in Gelderland, Overijssel en Drenthe worden van alle provincies de meeste ritten met e-fietsen afgelegd. Fietsen zonder elektrische ondersteuning heeft echter nog steeds de voorkeur in Groningen, Friesland, Overijssel, Flevoland, Gelderland en Utrecht.
Dit blijft voornamelijk uit de cijfers van het Onderzoek Verplaatsingen in Nederland van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze instellingen meten de dagelijkse verplaatsingen van de Nederlandse bevolking naar plaats van herkomst en bestemming, tijdstip van de verplaatsingen, gebruikte vervoermiddelen en reismotief. Niet alleen woon-werkverkeer valt hieronder, maar beroepsritten zoals (taxi & goederenvervoer) niet. Meestal is de opdrachtgever hiervoor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Auto nog altijd populairst
De auto is nog altijd het populairst, met name als het gaat om langere afstanden. Zo werd er tussen 2014 en 2016 bijna 43 procent van alle ritten die Nederlanders maakten, met de auto afgedaan. Vooral bewoners van Limburg en Drenthe kozen het vaakst voor de auto; 50 tot 55 procent van alle ritten. Daarnaast werden bijna de helft van alle bewegingen in de periode 2014/16 plaats te voet (23%) of met een niet-elektrische fiets (24%). Hierbij zijn e-fietsen goed voor meer dan 2 procent van alle ritten.
Openbaar vervoer
Bewoners van Zeeland, Drenthe, Friesland, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg maken in tegenstelling tot Flevoland, Noord-Holland en Zuid-Holland het minst gebruik van het openbaar vervoer.
Keuze e-fietsen grotendeels bepalend van afstand
Het kiezen voor een bepaald vervoermiddel is grotendeels afhankelijk van de afstand naar de eindbestemming. Indien het een afstand van minder dan 5 kilometer betreft valt de keuze voor lopen (35 procent) en op de niet-elektrische fiets (bijna 33 procent) vaker. Een auto wordt daarnaast in bijna een kwart van alle korte afstanden gebruikt, het openbaar vervoer in daartegen slechts 3 procent. Voor een afstand van langer dan 15 kilometer wordt de auto in 79 procent van de gevallen gebruikt slechts 13 procent kiest daarbij voor het openbaar vervoer.